4 sleutelconcepten | Organisatie-intelligentie | De I/O

De vier sleutelconcepten van de I/O

Zonder focus stort het kaartenhuis van de I/O alsnog in

De succesformule van de I/O is gebaseerd op 4 sleutelconcepten. Onze consultants helpen ook jouw organisatie deze te duiden en concreet te maken, want:

De intelligente organisatie

Welke sleutelconcepten drijven de intelligente, datagedreven organisatie?

Intelligente, datagedreven organisaties combineren een gezonde zakelijke inslag met menselijke eigenschappen als sensitiviteit, adaptiviteit en wendbaarheid. Ze leggen een hoge organisatie-intelligentie aan de dag. Zij combineren hun zakelijke kant feilloos met intuïtie en gevoel. Ze zijn bovendien in staat om het aanwezige verbeterpotentieel in hun organisatie aan te boren én te verzilveren. Dat doen ze door de juiste informatie en relevante inzichten op het juiste moment in stelling te brengen en te gebruiken voor cruciale beslissingen. Dat klinkt plausibel. Maar wat maakt een organisatie nu écht intelligent?

De in onderstaande figuur weergegeven vier sleutelconcepten van de intelligente, datagedreven organisatie laten je zien hoe je kan toetsen of jouw organisatie echt intelligent is. Op deze sleutelconcepten kun je als manager sturen. Zo kan je organisatie zich in stand houden en steeds sterker worden. Dat is geen overbodige luxe. In een toekomst die steeds onvoorspelbaarder wordt, winnen deze sleutelconcepten aan belang. Wil je jouw organisatie intelligent maken, stuur en ontwikkel dan op deze zaken.

De vier sleutelconcepten

 

Figuur 1: De vier sleutelconcepten

1. Allround visie

Heeft jouw organisatie een allround visie? Weet het management wat er gaande is op de werkvloer en wat er allemaal gebeurt in de externe omgeving? Is zij op de hoogte van wat er speelt in de samenleving? Volgt zij de ontwikkelingen bij de naaste concurrent op de voet? Is zij continu op zoek naar de échte KPI’s en de invloeden daarop? Is er daarnaast ook een missie geformuleerd die het bestaansrecht (de purpose) van de organisatie kort en bondig beschrijft? Zijn die missie en visie ook leidend bij alles wat er in de organisatie gebeurt?

2. Analytisch vermogen

Hoe groot is de analytische capaciteit van de organisatie? Hoe diep gaat deze? Kun je data makkelijk uit verschillende bronnen samenvoegen? En gaan managers en data analisten die consequent bekijken en analyseren? Worden de beelden die de data laat zien, serieus besproken? Weet het management welke inzichten helpen om continu te verbeteren? Hoe nauwkeurig zijn de uitkomsten van de (voorspellende) algoritmes? Onderschrijft het management dat de data altijd leidend is en realiseert zij zich wel dat anekdotisch bewijs geen bewijs is maar “fake”, want n=1?

3. Agile werken

Kan jouw organisatie agile werken? Is zij wel wendbaar genoeg? Neemt ze snel beslissingen en reageert ze op tijd en adequaat op veranderingen in de markt? Kan zij in een rap tempo nieuwe producten en diensten ontwikkelen? Zijn de bedrijfsprocessen snel aan te passen? Is zij voldoende opgewassen tegen nieuwe toetreders die met nieuwe disruptieve businessmodellen de hele bedrijfsketen op zijn kop zetten? Laat zij met, andere woorden, de kaas niet van het brood eten?

4. Alignment

Zit iedereen in de organisatie wel op één lijn? Met “alignment” ga je de verschillende organisatie-onderdelen op één lijn brengen met als doel om te bouwen aan optimale (arbeids)omstandigheden en goede relaties. Business en IT smelten samen. Is jouw organisatie in staat om die alignment te creëren en wel op allerlei terreinen? Het gaat dan om het afstemmen van:

  • IT en de bedrijfsprocessen
  • de processen onderling
  • de strategie en de acties op de werkvloer
  • de omgeving en de organisatie

Is het beleid en zijn de acties van de verschillende afdelingen consequent op elkaar afgestemd? Wordt de klus samen geklaard? Zijn de definities van de KPI’s eenduidig?

Focus, focus, focus…

Last but not least: focus. Focus zelf is geen sleutelconcept, maar wel een basisvereiste voor het goed functioneren van de intelligente, datagedreven organisatie. Focus op de juiste strategie. Gerichte, weloverwogen keuzes maken en niet alles tegelijk willen doen. Dat vergt de nodige zelfkennis, een ijzeren discipline en vooral een dosis lef. Steve Jobs ooit zei: ‘Focusing is about saying no.’ Tony Robins formuleerde het belang van focus positiever: ‘where focus goes, energy flows’

Elkaar versterkende concepten

De allround visie voedt het analytisch vermogen. En dat stelt je organisatie weer in staat om naar nieuwe dingen te kijken. Alignment geeft een enorme stimulans aan agility. De neuzen draaien eenvoudiger naar dezelfde richting. Te ver doorschieten in agility vergroot echter de kans op chaos. En dat heeft vervolgens een negatieve weerslag op alignment.

Het “kaartenhuis” van de intelligente, datagedreven organisatie bestaat uit vier sleutelconcepten die nauw met elkaar verbonden zijn. Maar zonder de juiste focus kan dit kaartenhuis dus alsnog in elkaar storten, zoals hierboven aangegeven. Focus is daarom dus absoluut een basisvereiste voor het goed laten functioneren van de intelligente, datagedreven organisatie.

Wat zegt de auteur?

“Slimme algoritmes gaan het verschil maken. Na het lezen van mijn boek hoop ik dat je AI en BI in alle facetten op waarde weet te schatten en het concept ook kunt “verkopen” in jouw organisatie. Mijn persoonlijke missie is geslaagd als je op doortastende wijze het concept van de intelligente organisatie weet toe te passen op jouw eigen organisatie en daarmee significant betere, duurzame resultaten weet te behalen.”

Daan van Beek MSc
Auteur van ‘De intelligente, datagedreven organisatie’

Meedingen naar de Slimste organisatie van Nederland?

‘Het goede is de vijand van het geweldige’ (Collins, 2001). Waarom maken sommige bedrijven een sprong vooruit en andere niet? Dat is een intrigerende vraag die ook speelt bij de uitreiking van de Dutch BI & Data Science Award. Bedrijven die echt slim zijn, dingen mee naar de titel ‘Slimste organisatie van Nederland’. De vakjury is streng maar rechtvaardig. Je organisatie wordt beoordeeld op bijna tachtig criteria. De jury kijkt vooral naar informatie, intelligence en innovatie.

bestel hier het boek

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met zakelijke intelligentie of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas Passionned Group

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas Passionned Group

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15