De intelligente organisatie (IO)

Het IO-concept bevordert slimmer werken met data. Je haalt als organisatie meer competitief voordeel. Je klanten en medewerkers zijn tevredener. En je realiseert ook een gezonde financiële bedrijfsvoering. Het IO-concept biedt jou een boeiend inzicht in een manier van Business Intelligence (BI) die wél tot resultaten leidt. In 10 stappen ga je naar een datagedreven organisatie.

Scoren met De intelligente organisatie

Managers en bestuurders die het IO-concept toepassen, kunnen scoren. Zij bereiken niet alleen sneller de gewenste resultaten. Zij maken ook van hun organisatie een lerende organisatie. De intelligente organisatie is een unieke formule. Fun makes it run. Het geheim? De intelligente organisatie is sensitief, slim en snel. Ze combineert een goede data-infrastructuur met continu verbeteren en innovatie. Lees meer in ons managementboek ‘De intelligente organisatie’. Al meer dan 6.500 organisaties gingen je voor.

Een datagedreven organisatie

Drie krachtige principes van de intelligente organisatieDe intelligente organisatie is een datagedreven, lerende organisatie. Slimme inzichten laten je sneller leren. Sneller dan gisteren en vlugger dan je concurrent. Je leert niet alleen de organisatie beter begrijpen. Je gaat ook sneller de juiste beslissingen nemen. Mooi vormgegeven KPI’s geven jou en je team elke dag de score weer. Van de belangrijkste aandachtsgebieden van jouw bedrijf. Maar ook externe KPI’s zijn mogelijk.

3 krachtige principes

Analysetools bieden je verdieping en een uitleg. Indicatoren en waardevolle inzichten zetten je niet alleen aan tot actie. Ook ga je werken aan het continu verbeteren van processen. En het vergroten van de flexibiliteit van je organisatie. Het concept bestaat uit 3 krachtige principes:

  1. Sensitief: focus op de juiste indicatoren en inzichten (intern, extern)
  2. Slim & krachtig: verwerk data tot relevante informatie en diepgaande kennis
  3. Snel & adaptief: neem sneller de juiste beslissingen en wordt wendbaarder

Beslissingen nemen aan de lopende band

Beslissingen nemen aan de lopende bandEen traditionele organisatie neemt af en toe een beslissing. De intelligente organisatie doet dat aan de lopende band. Op alle niveaus en zelfs ook over de grenzen van de organisatie heen. Klanten en leveranciers worden onderdeel van je proces. Je kunt je reactietijd als organisatie misschien dan wel halveren. Dus ben je sneller dan anderen. Omdat je eerder beschikt over betere data en de juiste inzichten. En klanten en leveranciers laat meesturen. BI vergroot zo het adaptieve vermogen van jouw bedrijf.

Wat is eigenlijk het adaptieve vermogen van een organisatie? Dat is hoe snel die kan reageren op nieuwe omstandigheden. Heeft jouw organisatie altijd snel het juiste antwoord klaar? Bijvoorbeeld wanneer een agressieve concurrent de markt betreedt? Of wanneer de overheid regels aanscherpt of juist versoepelt. Of overvalt het je directie?

De drie belangrijkste principes van de intelligentie organisatie:

Principe 1: Sensitief signaleren

Verandering en onzekerheid zijn nu de meest belangrijke constanten. Jouw organisatie dient zich daar op in te stellen: maak deze sensitiever en slagvaardiger. Waarom? Omdat de veranderingen in een steeds hoger tempo optreden. In een intelligente organisatie verhoog je dan de autonomie van je medewerkers. Daarnaast stimuleer je het intern ondernemerschap. En je gaat nauwer samenwerken met je klanten. Je mensen hebben dan wel (veel) data en diepgaande kennis nodig. Die moet je beschikbaar stellen voor iedereen, ook je leveranciers. Teams moeten zelf signalen snel kunnen detecteren. Zo kunnen ze goed de belangen dienen van jouw organisatie.

Ook het management mag niet stilzitten. Weten zij wat er speelt in de omgeving? En bij de naaste concurrentie, in de maatschappij en in de organisatie zelf? Stuurt het management consequent op echte KPI’s? En de succesfactoren die aan een goede score bijdragen? Jij en je management moeten ook de vertaalslag kunnen maken. Van strategie naar KPI. En weten welke informatie relevant is. Focus je daarom op onvervalste KPI’s en inzichten.

Principe 2: Strategische capaciteiten

Tegenwoordig gaat een strategie niet lang mee. De databerg groeit enorm en de dynamiek neemt toe. Er is amper capaciteit om goed na te denken. Een langetermijnstrategie beslaat nu hooguit 6 tot 18 maanden. Verder vooruitkijken lukt niet. Het is te onvoorspelbaar. Daarnaast nemen afhankelijkheden in de organisatie alleen maar toe. Een plan tijdig omzetten in actie vormt een grote uitdaging.

Je moet als organisatie daarom investeren in je analytische capaciteit. Hoe groot is die in jouw organisatie? En hoe diep gaat deze? Analyseren jouw managers en teams de data consequent? Kunnen ze data uit allerlei bronnen makkelijk combineren? En reflecteren ze op alles wat ze in de data tegenkomen? Maken ze daarbij ook een grondige synthese op de inzichten die ontstaan? Weet het management welke inzichten helpen om de prestaties omhoog te stuwen?

Als intelligente organisatie weet je welke Business Intelligence instrumenten en toepassingen er zijn. En ze niet kennis hebben van de voor- en nadelen. De belangrijkste instrumenten die je moet weten: datawarehouse, rapportage, dashboards, big data, analyses, datamining, forecasting en scenarioplanning. Ze helpen je om data te verwerken tot relevante informatie en diepgaande kennis. Het brein van de intelligente organisatie.

Principe 3: Adaptieve structuren

Is de organisatie wendbaar? Neemt ze snel beslissingen? Reageert ze op tijd en adequaat op veranderingen in de markt? Kan zij in een rap tempo nieuwe producten en diensten ontwikkelen? En deze ook nog vlekkeloos leveren?

Er verandert veel in een intelligente organisatie. Grenzen vervagen en overbodige managementlagen verdwijnen. En er komt diepe integratie met je klanten en leveranciers. Dat kan door met BI informatie en kennis bij de juiste persoon neer te leggen. Dat is niet perse een medewerker. Transparantie is het credo van dit moment. Vaste, niet-flexibele structuren zijn uit. De hiërarchie zal steeds minder macht en gezag uitstralen. De grenzen van de organisatie vervagen.

Een nieuwe vorm van organiseren dient zich aan. Een succesvolle, datagedreven organisatie heeft nauwelijks meer middenmanagement. De organisatie zal afplatten. Managers stoppen met ‘de baas spelen’. Ze stellen zich nu op als coaches. BI zorgt dat informatie ook laag in de organisatie beschikbaar komt. Dan moet je wel nieuwe bevoegdheden inregelen. En werken aan analytische vaardigheden en bijbehorende cultuur. Besluiten neem je dan met je team. Dat is goed voor het adaptieve vermogen.

Blijf je sturen van boven dan ben je te laat. Veranderingen volgen elkaar in een steeds hoger tempo op. En strategische plannen sijpelen doorgaans vrij moeizaam door tot de teams. Ook zorgt een topdown-aanpak voor vertroebeling van plannen. Eenmaal beneden aangekomen zijn ze niet meer scherp. En ze missen de passie. Twee redenen waarom je niet meer zo moet willen sturen. Je moet zorgen voor ingebouwde flexibiliteit. Zodat je organisatie de kansen kan pakken als die zich voordoen.

De drie-eenheid van de intelligente organisatie

Samenvattend: je hebt autonome, ondernemende medewerkers nodig. Het maakt je organisatie sensitief. Verder werk je met korte lijnen naar de klant. En je zorgt voor voldoende analytische capaciteit. Tot slot: flexibele structuren maken je adaptief. Deze drie zaken vormen de contouren van de intelligente organisatie. Dat vereist goede integratie van systemen. En een zeer open, datagedreven cultuur. Teams delen proactief informatie en kennis. Samen zijn ze verantwoordelijk voor de resultaten.

Je kent nu de drie principes: goed gerichte sensoren, betrouwbare processoren en effectoren. Ze vormen de onlosmakelijke drie-eenheid van een intelligente organisatie.

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met de 3 belangrijkste principes (intelligentie organisatie) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas Passionned Group

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas Passionned Group

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
25
Aantal trainingen & workshops
26
Aantal deelnemers opgeleid
27
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
28
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14
X

Business Intelligence boek

Vind de praktische business intelligence kaders met Daan van Beek, auteur van De intelligente organisatie (6e druk). De inhoud van dit unieke boek: KPI's, analytics, BI-projectmanagement, Big Data, verandermanagement, datavisualisatie en de succesfactoren.

meer informatie