Domme organisaties laten u schrikken | Een doorbraak is nodig

Een onthutsend beeld van domme organisaties

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Verhoog je intelligentie

In dit artikel wordt stilgestaan bij domme organisaties, wat kenmerkt hen en hoe kan hun zakelijke intelligentie worden verhoogd. Een doorbraak is nodig. Maar eerst een korte profielschets van de allerslimste organisaties van Nederland.

Profielschets van zeer slimme organisaties

Hoe gedragen de allerslimste organisaties zich? Organisaties die in ons onderzoek (266 organisaties) uitmuntende resultaten wisten te behalen dankzij business intelligence – de slimmeriken – weten dat zij informatie consequent moeten gebruiken voor analyse en actie.

Ze evalueren bovendien regelmatig de normen en targets en stellen die waar nodig bij. Medewerkers spreken elkaar aan op positieve en negatieve prestaties. Zij stemmen managementinformatie af op doelgroepen en organisatierollen, zodat gebruikers direct de voor hen relevante informatie kunnen inzien, analyseren en bespreken.

Informatie wordt gezien als strategische asset

Het topmanagement van de slimmeriken geeft gericht sturing aan het business-intelligenceproces. Zij gebruiken informatie doelbewust voor innovatie; informatie wordt gezien als strategische asset.

De directie stimuleert weloverwogen innovatie en met succes: regelmatig brengen de slimmeriken nieuwe en succesvolle producten en diensten op de markt. Zowel managers als medewerkers worden beloond naar prestatie.

Organisaties om trots op te zijn!

Slimme organisaties weten drommels goed dat business intelligence een positief effect heeft (gehad) op het verbeteren van hun (financiële) prestaties en de ontwikkeling van de organisatie. Ze ‘meten’ blijkbaar ook het succes van business intelligence. Organisaties om trots op te zijn!

Business intelligence software bij de slimste organisaties

Slechts 20 van de 266 organisaties boekten uitmuntende resultaten met business intelligence en konden worden aangemerkt als zeer slim. Dat is 7,5 procent van het totaal. Het gebruik van business intelligence software in deze groep bedraagt 75 procent.

Test de intelligentie van jouw organisatie

Test nu de intelligentie van jouw organisatieTest de intelligentie van jouw organisatie en verkrijg direct inzicht in jouw situatie op een persoonlijk dashboard. Deze test wordt je aangeboden in samenwerking met prof. dr. Piet Ribbers (Tilburg School of Management & Economics), Rens de Jong (BNR), Menno Lanting (De slimme organisatie, Olietankers en speedboten), Elie van Strien (commandant Brandweer A’dam-Amstelland, winnaar 2013) en mr. Leo Kerklaan, auteur van De cockpit van de organisatie (5e druk).

naar de test

Schets van de domste organisaties

Op grote afstand van de top 20 staan de domste organisaties: 49 kunnen als zodanig worden geoormerkt. Zij laten geen enkele (financiële) prestatieverbetering zien door BI of anderszins, op geen enkel vlak.

Ze geven de schuld van hun problemen aan de markt (‘Nee, de hele markt ervaart dezelfde problemen als wij’) terwijl ze die nota bene niet goed doorgronden (‘Omgevingsinformatie hebben wij niet nodig; het is niet of nauwelijks relevant voor ons’).

De cultuur is ambitieloos

De dommen richten de informatievoorziening alleen op de belangrijkste primaire bedrijfsfuncties; het hart van het bedrijf. Zij verzaken dus de zorg voor andere organen waaronder het brein (BI).

Ze bewaken de relevantie van managementinformatie niet, hebben voornamelijk standaardrapportages en verversen die alleen als gebruikers erom vragen. Personen en teams die goed presteren worden niet beloond naar prestatie. Voor innovatie is er ad hoc aandacht; de cultuur is ambitieloos.

Klanten van het kastje naar de muur sturen

Ze gebruiken geen managementmodel zoals een balanced scorecard. Ze delen informatie niet met klanten en leveranciers, waarschijnlijk omdat ze niet over goede managementinformatie beschikken. Normen en targets vinden ze te beperkend, ze volgen slechts de trendmatige ontwikkeling.

Ze kijken naar de cijfers vooral om te begrijpen wat er gebeurt, maar doen er verder weinig mee. Hun bedrijfsprocessen zijn (zeer) moeilijk aan te passen. Ze denken klantgerichtheid te implementeren met vriendelijke telefonistes, maar intussen blijven ze klanten van het kastje naar de muur sturen.

A fool with a tool is still a fool

In deze groep is de publieke sector lichtelijk oververtegenwoordigd, maar ook financiële instellingen, industriële bedrijven, de zakelijke dienstverlening, en telecom- en nutsbedrijven zijn in deze groep terug te vinden. Het gebruik van business-intelligencesoftware in deze groep bedraagt 72 procent. Blijkbaar maakt dat gegeven op zichzelf niet het verschil tussen succesvol zijn of niet: ‘A fool with a tool is still a fool’.

Onthutsend beeld

Onthutsend beeldHet beeld dat opdoemt van de dommeriken is onthutsend. Ze zijn reactief, onverschillig, nalatig, kortzichtig, onverantwoordelijk en erg ineffectief. In een onderzoek van de Britse consumentenbond naar ‘stupid businesses’ komt een vergelijkbaar beeld naar voren: ze wilden vooral snel geld verdienen (kortzichtig), schiepen te grote verwachtingen, braken beloften (onverantwoordelijk), waren oneerlijk, onpersoonlijk en robotic (onverschillig) en ineffectief.

Van dommerik naar slimmerik

Wat kunnen we van de domste organisaties leren: zo moet het in elk geval niet? Hoe het dan wel ‘moet’, is al eerder uit de doeken gedaan. De vraag is echter hoe de onverstandigen uit het slop kunnen worden getrokken. Welke krachten houden de ontluiking van effectieve zakelijke intelligentie tegen? Om de overstap van dommerik naar slimmerik te kunnen maken, is een doorbraak nodig. Download het complete artikel: ‘Wat domme organisaties ons kunnen leren’ en test nu de intelligentie van jouw organisatie.

Download volledige artikel

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met domme organisaties laten u schrikken (een doorbraak is nodig) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas Passionned Group

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas Passionned Group

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
783
Trainingen & workshops
784
Deelnemers opgeleid
785
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
786
Kantoren
3
Jaar ervaring
14