Blog over intelligente organisaties | BI, DM, DI & Analytics

Intelligente organisaties: pagina 3 van 6


Blog over Intelligente organisaties: pagina 3 van 6
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Dit is de blog van de themawebsite over intelligente organisaties. Je vindt hier verschillende artikelen over Business Intelligence, Decision Management, Data IntegratieIntelligente organisaties en Analytics. En je vindt hier artikelen in de categorie nieuws.

Bestel hier direct het boek.

ProRail, Kadaster en Fietsenwinkel.nl in de finale Dutch BI & Data Science Award 2017

Spoorbeheerder ProRail, het Kadaster en International Bike Group (fietsenwinkel.nl) zijn de finalisten voor de Dutch BI & Data Science Award. Op 7 december strijden ze om de titel Slimste Organisatie van Nederland 2017.

De jury van de Dutch BI & Data Science Award koos deze finalisten na een besloten auditie waar zes geselecteerde organisaties zich mochten presenteren. Tijdens het congres ‘Intelligence at the speed of Business’ op 7 december in Nieuwegein zullen de finalisten proberen het publiek en vooral de jury te overtuigen dat ze recht hebben op de BI & Data Science Award 2017.

De zin en onzin van Big Data

Ooit schreef de Amerikaanse schrijver Mark Twain: there are lies, big lies and statistics. Dit gaat ook op voor Big Data. Met andere woorden: je kunt door de hier beschreven analysetechnieken op een bepaalde manier te gebruiken alles aantonen, beweren en onderbouwen. Of juist ondermijnen. Hiervoor is alleen het juiste jargon nodig. En voldoende kennis om de andere partijen zand in de ogen te strooien. Dit is een beeld dat maar al te goed bekend is bij sceptici. Statistische technieken kun je zo gebruiken dat op voorhand al bekend is dat het gewenste antwoord eruit komt.

De 5 belangrijkste Business Intelligence trends 2017

Een oude term uit 1960 wordt nieuw leven ingeblazen. Dit gaat in een rap tempo, aangejaagd door alle toepassingen van de grote databoeren zoals Google, Uber, Amazon, LinkedIn, Instagram en FaceBook. De algoritmen waren er, maar de grote hoeveelheden data ontbraken. Artificial Intelligence kwam hierdoor niet echt uit de verf. En voorspellingen waren niet altijd even betrouwbaar. Nu er veel meer foto’s, video’s, blogs, posts en sensordata beschikbaar komt, krijgt AI echt zijn meerwaarde.
Fotografie wordt de nieuwe universele taal (Heiferman, 2013). Dit klinkt intrigerend. Elke dag worden wereldwijd 1,2 miljard beelden gemaakt. En die delen en verspreiden we. Deze nieuwe taal roept zeker ook een paar vragen op. Wordt de eerste indruk met een foto niet te dominant? Vele onderzoeken – onder andere van de Yale University – wijzen uit dat mensen bar slecht zijn in het nemen van goede beslissingen, in het bijzonder bij een eerste indruk of onder druk. Effecten zoals priming, groepspolarisatie, de mening van de meerderheid of de confirmation bias gooien al snel roet in het eten.

De samenhang tussen efficiency, effectiviteit en bereikbaarheid

In de voorgaande blogs hebben wij al een aantal thema’s besproken. Daarbij is ook het gewenste gedrag dat we binnen de overheid verwachten besproken. Dit kunnen en moeten we nog verder doortrekken naar verschillende kritische speerpunten. We gaan het beleid om de organisatie verder te ontwikkelen verder vormgeven conform de wensen van de inwoners. De volgende zaken hangen nauw met elkaar samen.
1. Digitalisering

De rollen van de overheid

De overheid kan naar de inwoners toe meerdere rollen vervullen. We richten ons hier op de rol van de inwoner als klant waaraan we diensten verlenen. Zoals het verstrekken van een paspoort, het beoordelen en al dan niet afgeven van een parkeervergunning enzovoort. Voor het gemak scharen we hier ook de bedrijven onder. Het type dienstverlening verschilt immers in essentie niet. Wel kent het bedrijfsleven dikwijls een hogere complexiteit van de vragen.

De business case voor de intelligente overheid

De keuze voor één van de routes die ik in mijn vorige blog besprak heeft gevolgen. Je gaat het management en wellicht ook het bestuur overtuigen van de noodzaak, het nut en rendement. Binnen de overheid gebeurt dit nog veel te weinig op een gestructureerde manier. Goede initiatieven worden daardoor in de kiem gesmoord. Het is vaak geen gemakkelijke zaak, zeker niet in een politieke omgeving. Daarom geven we hier enkele richtlijnen en tips voor het opstellen van een goed investeringsvoorstel.

Drie routes naar een intelligente overheid

In deze blog passeren in vogelvlucht drie routes naar een intelligente overheid. Iedere organisatie is anders en heeft bepaalde sterke en minder sterk ontwikkelde kanten. Datzelfde geldt voor eventuele voorkeuren en cultuurbepaalde factoren. De routes spelen daarop in. Soms door mee te gaan in de richting die een organisatie al was ingeslagen. Dan leggen we de nadruk op doorontwikkeling van waar de organisatie al sterk in was.

Overheid en bedrijfsleven naast elkaar

Naar aanleiding van de vorige blog zou het idee kunnen ontstaan dat de overheid ‘achterlijk’ is en er weinig goed gaat. Niets is minder waar. Vanuit de context van de overheid kunnen we lijnen trekken naar het bedrijfsleven. We zien gelijke gedragspatronen, mismanagement en problematiek. Ook bij banken, de groot- en detailhandel en andere commerciële organisaties zien we dat er slechts mondjesmaat aan integraal management wordt gedaan. Problemen blijven doorsudderen totdat er aandeelhouders- of media-aandacht is. Of er staat een geweldige leider op die de externe druk gebruikt om te veranderen. Ook in het bedrijfsleven is nog veel verbetering mogelijk. Wel kunnen we er veel van leren. Het bedrijfsleven loopt namelijk op bepaalde vlakken voorop.

De kloof tussen bestuur en uitvoerende ambtenaren

We nemen een flinke kloof waar tussen het politieke bestuur en het uitvoerende ambtenarenapparaat. Het zijn dikwijls twee verschillende werelden. De gemiddelde manager stuurt vooral op de financiën en weinig op inhoud en kritische succesfactoren. Het bestuur zou veel dichter en met meer regelmaat tegen het apparaat aan kunnen kruipen en vice versa. Men komt daarmee ook dichter bij de inwoners. Hierdoor zien burgemeester en wethouders (B&W) en de raad, het kabinet en de Tweede Kamer eerder wat er aan de hand is. En zien ze het niet pas achteraf. De vertaalslag van nieuw beleid naar de uitvoering kan men dan beter sturen.

5e druk van ‘De intelligente organisatie’ nu verkrijgbaar

“De eerste druk kwam in december 2004 uit, het boek gaat dus al ruim 11 jaar mee. Het pakt een thema beet dat heel erg leeft bij veel organisaties: het doelbewust verzamelen en combineren van data voor betere beslissingen en de bijbehorende organisatorische veranderingen. Veel boeken over Business Intelligence en Big Data stoppen na het eerste stuk, terwijl naar mijn filosofie juist dan het meest spannende gedeelte begint. Als inzichten uit data ertoe leiden dat organisaties besluiten het over een andere boeg te gaan gooien, hebben ze meer handvatten nodig. Die wil ik met ‘De intelligente organisatie’ graag bieden. Dat heeft geleid tot een boek dat, naar ik vaak hoor, erg compleet is en door de vele praktijkvoorbeelden aanspreekt en inspireert. Het wordt daarom ook veel voorgeschreven op hogescholen en universiteiten.”

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over intelligente organisaties (bi, dm, di & analytics) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas Passionned Group

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas Passionned Group

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
1230
Aantal trainingen & workshops
1231
Aantal deelnemers opgeleid
1232
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
1233
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14