Blog over intelligente organisaties | BI, DM, DI & Analytics

Intelligente organisaties: pagina 2 van 6


Blog over Intelligente organisaties: pagina 2 van 6
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Dit is de blog van de themawebsite over intelligente organisaties. Je vindt hier verschillende artikelen over Business Intelligence, Decision Management, Data IntegratieIntelligente organisaties en Analytics. En je vindt hier artikelen in de categorie nieuws.

Bestel hier direct het boek.

Top 7 Business Intelligence en Big Data trends 2019

Business Intelligence en data spelen een steeds belangrijkere rol in ons leven, en ook organisaties ondervinden dit aan den lijve. Het slim gebruikmaken van data onderscheidt de winnaars van de verliezers. Onze trends voor 2019 staan dan ook vooralsnog in het teken van (het gebruik van) data. Maar bovenal: het verantwoordelijk gebruik van data.

Datacratisch werken brengt de passie en het plezier weer terug op de werkvloer. Verbind data met continu verbeteren en PDCA (Plan-Do-Check-Act) en je organisatie bloeit weer op. Een ware datacratie is het einddoel waar elke organisatie naar zou moeten streven. In dit scenario worden alle beslissingen onderbouwd door relevante data die verzameld, opgeslagen en geanalyseerd wordt. Mensen worden bevrijd van de rompslomp, van besluiteloosheid en de tirannie van managers en medewerkers die luidkeels hun mening verkondigen en op onderbuikgevoel sturen.

Eén algoritme maakt zomaar 100 rapportages overbodig

Business Intelligence als hulpmiddel om ondernemingen en instellingen meer informatiegestuurd te laten werken heeft de tand des tijds glansrijk doorstaan. Daan van Beek, eindbaas van de Passionned Group, verrijkte de vakliteratuur al in 2004 met een bestseller over BI. BI als parapluterm voldoet volgens hem nog steeds en dekt zelfs de nieuwste ‘hypes’ rondom kunstmatige intelligentie en big data. Een gesprek over datagedreven werken en het behoedzaam balanceren tussen ‘oude’ BI-wereld en ‘nieuwe’ AI-wereld.

Met het ontstaan van onze wereld was er ook data

Data is veelzijdig en kent vele gezichten. Het is overal aanwezig: van de betekenisloze binaire vormen in het hart van de computer tot betekenisvolle in een managementinformatiesysteem. Data loopt door de computer, het bedrijfsnetwerk, het internet, middleware en applicaties. Het is het basisingrediënt van heel veel computertoepassingen. Met het ontstaan van onze wereld was er ook data. De allereerste straling, het eerste sterrenlicht en de vroegste geluiden; het is allemaal te duiden als signalen en data.

De 8 belangrijkste Business Analytics trends in 2018

De afgelopen 20 jaar is de verantwoordelijkheid voor Business Analytics binnen organisaties verschoven. Eerst viel BI onder de IT-manager, later werd het belegd bij een CIO of CFO. En soms viel het onder de CMO (Chief Marketing Officer). Nu is het idee dat BI & analytics onder de Chief Data Officer (CDO) komt te vallen. Een van de onderzoeksbureaus voorspelde twee jaar terug dat 90% van de grotere organisaties een CDO zal hebben in 2019. Een rondgang onder onze grotere klanten maakt duidelijk dat dit percentage bij lange na niet wordt gehaald.

Organisatorisch perspectief op BI-platforms

In de vorige blog ben ik ingegaan op de aanpak voor de selectie van een nieuw BI-platform. In het vervolg hierop zoom ik in op het organisatorisch perspectief.

De selectie van een nieuwe BI toepassing is in overleg met het hoofdkantoor uitgevoerd. Er zijn immers sterke argumenten voor een gezamenlijk (centraal) beleid voor het inkopen van BI-tools. Op concernniveau werken ze met Cognos en Information Builders.

Aanpak voor een nieuw BI platform bij een groothandel

Een groothandel wil grote verbeteringen aanbrengen in de manier waarop zij stuurinformatie ontsluit uit het datawarehouse. Zij wil sneller over de juiste informatie beschikken. Met onder andere als doel de kwaliteit van de processen en die van de totale organisatie te verhogen. Het einddoel is een slimme, intelligente organisatie die informatie consequent gebruikt voor analyse en actie.

De groothandel benaderde Passionned Group voor een adviserende rol bij het selecteren van een nieuwe BI-oplossing. Een die snel, betrouwbaar en gemakkelijk informatie ontsluit en flexibel kan presenteren. De huidige oplossing, gebaseerd op Business Objects software, kent een aantal zwakheden:

De voor- en nadelen van de Data Vault

De kern van de Data Vault bestaat uit een modelleringstechniek voor een datawarehouse. Deze is bedacht door Dan Lindstedt*. De Data Vault slaat alle binnenkomende transacties op in een sterk genormaliseerde structuur. Ongeacht of deze gegevens integer en juist zijn: “100% of the data 100% of the time”. De Data Vault (DV) maakt onderscheid tussen feiten en de waarheid.

Dit kan handig zijn om geen enkele transactie te verliezen. En is vanuit het oogpunt van compliance en wetgeving soms een must. Op alle velden hou je in de Data Vault consequent historie bij. Een ingenieuze constructie van hub-, link- en satelliettabellen zorgt voor flexibiliteit bij de opslag.

Datagedreven werken bij een zorgverzekeraar

Een zorgverzekeraar wil een datagedreven organisatie worden. Daarnaast wil ze agile werken in de organisatie verder professionaliseren. Dit heeft zij al verankerd in haar strategie maar nog niet perfect doorgevoerd. Tegelijk wil het bedrijf geen schadebedrijf meer zijn maar een preventiebedrijf. Nu ziet het bedrijf het begeleiden van haar verzekerden in het zorgproces nog als haar belangrijkste kernproces. Zij wil toe naar een kernproces waarbij ze klanten begeleidt naar een gezonder leven. Een mooie ambitie.

Meer dan een simpel managementdashboard

Eerder heb ik uitleg gegeven over het beschrijven van de strategie met een strategy map. En ik ben ook ingegaan op het meten van een strategie met de balanced scorecard en indicatoren. Dit zijn feitelijk de harde voorwaarden om een strategie te kunnen monitoren. Aan de slag dus. De organisatie moet nu overgaan tot gerichte actie en het initiëren en uitvoeren van strategische programma’s. Maar hoe doe je dat nu?

International Bike Group wint Dutch BI & Data Science Award 2017

International Bike Group (Fietsenwinkel.nl) is op donderdag 7 december gekozen tot de Slimste Organisatie van Nederland. De vakjury had tijdens de finale van de Dutch BI & Data Science Award de keuze tussen ProRail, het Kadaster en International Bike Group.

De jury van de Dutch BI & Data Science Award maakte zijn definitieve keuze bekend tijdens het congres ‘Intelligence at the speed of Business’ op 7 december in Nieuwegein.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over intelligente organisaties (bi, dm, di & analytics) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas Passionned Group

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas Passionned Group

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
1230
Aantal trainingen & workshops
1231
Aantal deelnemers opgeleid
1232
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
1233
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14