Blog over intelligente organisaties | BI, DM, DI & Analytics

Blog over Intelligente organisaties


Blog over Intelligente organisaties: pagina 1 van 4
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Dit is de blog van de themawebsite over intelligente organisaties. Je vindt hier verschillende artikelen over Business Intelligence, Decision Management, Data IntegratieIntelligente organisaties en Analytics. En je vindt hier artikelen in de categorie nieuws.

Bestel hier direct het boek.

De organisatie als overbodige connector

Het beeld dat opdoemt is dat je steeds vaker de organisatie kunt missen als “connector” tussen jou en de wereld. Je hebt alleen nog een infrastructuur nodig. Maar die infrastructuur is voor een persoon veel te groot om op te tuigen; dat kun je beter laten doen door een datamachine. De afgelopen decennia was productie dé centrale factor. Hieromheen werden de business en de diensten georganiseerd.

Boeklancering: ‘De intelligente, datagedreven organisatie

Als het aan Passionned Group ligt, staat de komende periode in het teken van een korte, krachtige herbezinning en dan snel doorpakken. Om organisaties hierbij te helpen en te inspireren, lanceert Passionned Publishers het BI-boek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’. Een must-read voor iedereen die relevant en up-to-date wil blijven, ook na deze roerige tijden. Leer nu hoe je met data en daadkracht kunt inspelen op nieuwe kansen waar jouw organisatie mee te maken krijgt. Vergroot het immuunsysteem en de weerbaarheid van je organisatie met een evenwichtige cocktail van Artificial Intelligence, Business Intelligence, Data Science en datagedreven werken.
Naar het boek

De vier pijlers van disruptie

Grip krijgen op de toekomst en de vertaling van futureproof factoren naar de praktijk: hoe doe je dat nu? Neem nieuwe technologie: op korte termijn overschatten we de werking ervan, maar op lange termijn onderschatten we de impact ervan. Alleen een wendbare organisatie kan omgaan met de innovaties die op ons afkomen (Lanting, 2017). Hoe zorg je er nu voor dat je als bedrijf of instelling niet de boot mist? Hoe maak je jouw diensten tijdig datacratisch en je bedrijf toekomstbestendig?

Het PDCA-huis en het datacratische raamwerk

Als jouw koers niet klopt, dan loop je steeds vast. Dan is het prachtig wat je allemaal agile weet op te tuigen, maar dat heeft dan geen enkele zin. Je moet weten waar je naar toe wilt en waarom je op een bepaalde plek uit wilt komen. Met alleen een juiste koers ben je er echter ook nog niet. Om te weten of je op de juiste koers zit en blijft, heb je eenduidige KPI’s en data analytics nodig.

Stel je geen Key Performance Indicators (zie ook voorbeelden) op, dan kun je heel veel plezier hebben in je werk, maar dan zal je niet systematisch werken en niet als de beste probleemoplosser te boek staan. Uiteindelijk gaat het om het blijven doorlopen van een leer- en verbetercyclus. Dat is nooit een eenmalig traject, maar een doorlopende activiteit. Je bevindt je altijd in de Plan-fase, de Do-fase, de Check-fase of de Act-fase.

Als de data linksaf zegt, dan ga je dus linksaf

Als je denkt vanuit een allesoverstijgend perspectief, zorgt datacratisch werken voor de (noodzakelijke) overgang van manage­mentgedreven “pappen en nathouden” naar daadwerkelijk datagedreven verbeteren.

Autonome, ondernemende medewerkers, kort houd­bare, moderne klantgerichte strategieën en flexibele structuren vormen de contouren van een intelligente, datagedreven organisatie. Het zijn dezelfde ingrediënten om te komen tot een grote mate van agility en snelle adaptatie aan de omgeving. Kortom: hoe kom je van managementgedreven naar datagedreven verbeteren?

Data analytics in de sport: een praktijkvoorbeeld

Ook in de sport wordt steeds vaker met grote hoeveelheden (big) data gewerkt. Laten we de wereld van voetbal als voorbeeld nemen. Steeds meer voetbalstadions zijn uitgerust met geavanceerde op gps gebaseerde systemen, zoals bijvoorbeeld TRACAB. Dit systeem hangt al in meer dan 125 voetbalstadions, waaronder vele stadions in de Premier League en de Bundesliga. Ze zorgen samen met apparaten zoals accelerometers en hartslagsensoren voor data die de performance en effectiviteit van spelers in beeld brengt (Rejec, 2016).

Focus op de onderliggende problematiek: root cause analysis

In het eerste deel van de NPRZ-case beschreef ik hoe de partners uit het programma probeerden mensen weer richting werk te begeleiden. Maar het gaat niet om mensen aan het werk helpen, maar om mensen aan het werk te hóuden. Maar hoe doe je dat? Lees nu deel II van de NPRZ-case.

Hanteer je ‘het aantal jongeren dat aan het werk is geholpen’ als enige KPI (Plan-fase van de PDCA-cyclus) en richt je hier al je acties op (Do-fase), dan ontstaat er een probleem. Dan werk je de situatie in de hand dat je óók mensen met verslavingsproblematiek of mensen zonder vast verblijfadres eveneens aan een baan probeert te helpen. Maar mensen met een verslaving, mensen met een complexe thuissituatie of mensen zonder een dak boven hun hoofd, zullen uitvallen. Zij kunnen vaak niet duurzaam aan het werk blijven. Je weet gewoonweg van deze groep dat ze binnen de kortste keren weer in de WW of bijstand zitten.

De hobbelige route van data naar verbeteren

In deze blog laat ik zien wat het betekent om van data naar verbeteren te komen. Met alleen data verzamelen of structureren ben je er namelijk niet. De grootste uitdaging is om van data naar werkelijk leren en verbeteren te komen. Juist door het vervlechten van (big) data met het dagelijks leren via PDCA-cirkels ontstaat de grootste waarde. De case van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) laat treffend zien hoe de medewerkers daar uiteindelijk van data tot continu verbeteren zijn gekomen.

Procesdenken is een onmisbare kerncompetentie

Uit de case van NPRZ blijkt dat er heel veel partijen parallel aan elkaar met veel verschillende deeltaken bezig zijn. Deeltaken die allemaal ergens te maken hebben met het thema om mensen naar werk te brengen. Maar in een grotere organisatieomgeving of bij een stedelijk programma mag het nooit bij losse taken blijven. Alles draait tegenwoordig om procesdenken en het visualiseren van ketenafhankelijkheden.

Vier basisstappen op weg naar betere prestaties

De PDCA-cyclus van dr. Deming blijkt nog altijd hét fundament te zijn om met stuurinformatie en data analytics grote successen te boeken. Daarnaast moet je een leersysteem organiseren en faciliteren met data.

bepaal normen en targets op je (onvervalste) KPI’s, evalueer die regelmatig en stel ze bij (plan, act)
gebruik data en informatie consequent voor analyse en actie (plan, do)
gebruik data en informatie doelbewust om te verbeteren en te innoveren (do)

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over intelligente organisaties (bi, dm, di & analytics) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas Passionned Group

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas Passionned Group

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15